Indhold

LinkedIn stopper Conversation Ads – men kommer med Document Ads

I starten af december meldte LinkedIn – i dag ejet af Microsoft – ud, at det ikke længere er muligt at bruge formatet ‘Conversation Ads’. Men hvad skal du, der arbejder med B2B marketing så gøre?

 

Conversation Ads som format var et af de nyere på LinkedIn. Formatet muliggjorde, at du kunne sende beskeder direkte til en brugers indbakke i stil med LinkedIn InMails. Forskellen var, at du definerede din målgruppe via LinkedIns sædvanlige målgruppe-redskab. Det betød også, at du ikke vidste, hvem der faktisk modtog beskeden.

 

I Danmark og Holland var der fra starten af tvivl om, hvorvidt Conversation Ads var lovligt at bruge. Tvivlsspørgsmålet stammede fra markedsføringslovens paragraf 10 om direkte henvendelse, også kendt som spam-paragraffen. Forbrugerombudsmanden var i sommeren 2020 ude at udtale, at brugen af Conversation Ads sandsynligvis var i strid med reglerne.


De danske domstole nåede dog aldrig at tage stilling til formatet. da LinkedIn nu altså i december 2021 har trukket det tilbage.

 

Hvad skal du så gøre nu? Conversation Ads var et effektivt format.

 

I starten af 2022 planlægger LinkedIn at lancere det såkaldte “Document Ads”-format. Det er umiddelbart velegnet til dig, der arbejder med leadgenerering ved at dele materiale.

 

Det kunne være et online marketing-bureau, der deler whitepapers; en ejendomsinvesterings-virksomhed, der deler prospekter til mulige investeringer i fast ejendom; eller en virksomhed, der planlægger at gå på børsen og i den forbindelse deler mere information om sig selv.

 

I alle tilfælde vil det nye Document Ads være relevant. Document Ads giver mulighed for, at en bruger – i stil med Lead Ads – har mulighed for at tilgå materiale med det samme mod at aflevere information som fx navn, virksomhedsnavn og e-mail.

 

Vi ved endnu kun lidt om formatet, men vi regner med, at det bliver lanceret i løbet af første eller andet kvartal af 2022 og af flere virksomheder kan ses som en direkte afløser til det nu hedengangne Conversation Ads.