Hjælp til Facebook annoncering
Facebook markedsføring – Hvad er det?
De fleste er i dag enige om at det er en god ide at være tilstede på Facebook, enten organisk eller med betalt annoncering. Organisk markedsføring indebærer at arbejde med content der opnår ’gratis’ rækkevidde – det indebærer ofte at poste jævnligt og selvfølgelig skabe noget content, der er så interessant at brugerne deler eller interagerer med det. Det indebærer også atsvare på kommentarer og interagere på så meget med ens publikum som muligt.
Betalt annoncering, også kaldet Facebook markedsføring, dækker over betalte aktiviteter som annoncer og promoverede opslag på Facebook og Instagram. Her kan virksomheden lave annoncer målrettet specifikke målgrupper segmenteret efter geografisk placering, demografiske sammensætninger, samt interesser og meget mere. Disse annoncer dukker typisk op i målgruppens nyhedsfeed, men kan også vises i ‘stories’, højresider-annoncer, på Facebook Marketplace, i Facebook Messenger eller i videofeeds. Betalte annoncer kommer i mange afskygninger og optimeres efter forskellige kampagnemål og kommunikeres til forskellige målgrupper, som kan nøje tilrettelægges og udvælges med Facebooks intelligente værktøj.
Facebook annoncering guide – Hvordan gør jeg det?
På Facebook finder man adskillige værktøjer som kan bruges i større eller mindre grad i annonceringsprocessen. I Kreatørstudiet kan man planlægge organiske posts til at blive lagt op på specifikke tidspunkter ud fra både datoer og tidspunkter. I annonceadministrator kan man oprette en kampagne med flere forskellige målgrupper med specifikke annoncer under hver målgrupper. Disse placeres via udvalgte annonceformater eller platforme, Facebook og/eller Instagram. Man kan sponsorerer eksisterende opsalg eller man kan lave helt nye annoncer, der ikke er på Facebook-sidens væg. Der kan vælges mellem et utal af annonceformater: billeder, videoer, karruseller m.m. Når alle valg er truffet og kampagnen er tilrettelagt, igangsættes alle annoncerne med enten særskilte eller ét samlet budget, som giver Facebook tilladelse til at administrere budgettet baseret på de resultater som løbende ruller ind. Og netop disse resultater og statistikker er vigtige at følge nøje når kampagnen først er aktiveret. Aldrig før har det været så nemt at følge med, minut for minut, på leveringen og responsen af kampagner i den digitale verden. Adskillige parametre måles kontinuerligt og giver annoncøren mulighed for at få indsigt i effekten af annoncerne, og giver mulighed for at optimerer kampagnen løbende. Du kan læse flere gode råd om annoncering på Facebook hos det digitale bureau Berthu & Co her.
Facebook annoncering priser – hvad koster Facebook annoncering?
Man vælger helt selv hvilke budgetter man vil bruge på sin markedsføring. Dette gør det samtidig også muligt at teste annoncer af med små budgetter, inden større og mere omkostningsfyldte kampagner rulles i gang. Prisen afhænger af annonceauktionen som Facebook udfører og den budstrategi annoncøren vælger. Her gør øvelse mester og det er vigtigt at følge med i udviklingen af kampagnen for at kunne tilrette disse parametre undervejs.
Stadig fortvivlet? Få hjælp af Facebook bureau, København
Det står nu klart at der findes masser af værktøjer, formater, typer, kategorier, varianter og tal som alle kan bidrage til nøjagtig, datadrevet og effektfuld markedsføring. Det kan dog umiddelbart virke overvældende at begive sig ud på en færd som aldrig er perfekt eller endegyldig. For med digital og datadrevet markedsføring, som annoncering på Facebook er, er det altid muligt at forbedre sin annoncering i takt med hvordan dataen og målgruppen udvikler sig. Værktøjerne bliver kontinuerligt mere og mere intelligente og kræver ofte flere tilretninger og finjusteringer for at garantere større effekt. Derfor outsourcer mange virksomheder deres digitale annoncering til markedsføringsbureauer som er specialister i strategi, eksekvering og rapportering af kampagner på forskellige kanaler. Berthu & Co tilbyder blandt andet professionelle setups til både større og mindre virksomheder som kan understøtte virksomhedernes mål om vækst.