Indhold

5 grunde til at markedsføring er blevet for teknisk

Når man skal begynde at markedsføre for en virksomhed, så er det vigtigt, at man gør sig overvejelser om, hvor man ønsker at reklamere henne. En gang kunne markedsføring bestå i, at man lavede en Tv-reklame som kørte på en bestemt kanal, hvor ens målgruppe befandt sig i en måneds tid. Man kunne også få bragt et tilbud eller en nyhed i en avis eller et blad.

På den måde kunne man gøre opmærksom på sig selv og ens virksomhed. I dag foregår langt det meste markedsføring på anden vis. Og det er efterhånden blevet så besværligt at finde ud af, hvad man skal gøre, fordi markedsføring i dag er blevet for teknisk.

1.   Mange forskellige platforme

I dag er markedsføringen i højere grad flyttet til online platforme og sociale medier. Det betyder også, at ens kunder befinder sig på flere forskellige platforme, og vi skal derfor være tilstede på mange forskellige platforme.

2.   Forskellige udtryk på forskellige platforme

Når man skal være tilstede på mange forskellige platforme, kan det være fristende at dele det samme reklamebudskab alle steder. Men det er ikke altid, at det fungerer optimalt. En platform fungerer, fordi den har et unikt koncept. Og det betyder også, at det er forskelligt hvad platformene bruges til. Og derfor skal ens reklamebudskab tilpasses den specifikke platform.

3.   Reklameopsætninger på sociale medier er komplicerede

Langt de færreste nyopstartede virksomhedsejere kan, ved mindre de har arbejdet med det tidligere, sætte reklamer på en ad manager så som Facebook business suite i første forsøg. Det betyder at ikke alle har muligheden for at skabe værdifulde reklamer for deres virksomhed, fordi de ikke ved, hvordan man gør. Her kan det være en ide at indbringe et online marketing bureau, som ved hvad de laver og kan hjælpe dig med en succesfuld markedsføring.

4.   Persondataloven

Persondataloven været noget af en udfordring, da man ikke længere kan se, hvilke platforme ens kunder kommer fra. Og hvis man ikke kan se, at kunderne kommer til ens hjemmeside, fordi man har lavet reklamer på ens sociale medier, så risikerer man, at man fjerner værdifuld markedsføring på kanaler.

5.   Algoritmer

Online platforme er bare ikke markedsføringens ven. Når man endelig lære at udnytte et socialt medie til sin markedsføring, så ændres algoritmen på det sociale medie, og så kan man starte forfra. Det er enhver markedsførings skabers mareridt.