Søgemaskine
optimering

SEO – hvad er det lige det er?

Søgemaskineoptimering, search engine optimization eller bare SEO – kært barn har mange navne. Det er en kæmpe verden, som kan være svær at navigere i, og samtidig udvikler det sig så hurtigt, at god SEO-praksis i dag er meget forskellig fra hvad det var for 3 år siden. Helt grundlæggende handler det om at blive synlig på Google

Hvem er ham der Google?

Hvis Google var en person, kunne man forestille sig, at han ville være bibliotekar på et kæmpe stort bibliotek. Han ville kende til alle bøger i verden, og ville derfor kunne fortælle folk, hvor de kan finde de bedste svar på deres spørgsmål, og han ville få mange millioner spørgsmål hver dag.

Hvis nu du så havde skrevet en bog om fluefiskeri, og du gerne ville have folk til at læse den, så ville du naturligvis fortælle Google om din fantastiske bog – så kunne Google jo anbefale den til alle, som spørger ind til fluefiskeri. Men når så Google kender 30 andre bøger om fluefiskeri, så ville han kun anbefale din bog først, hvis den har det bedste indhold, er bedst bygget op og mest overskuelig og i øvrigt allerede er blevet anbefalet af andre.

12345

Bliv Googles bedste ven

Det kan virke som en fjollet analogi, men det kan sommetider hjælpe til at bevare overblikket, når man begynder at nørde i de mange komplicerede aspekter af SEO.

For det er i alt sin enkelthed sådan Google fungerer: Det er en søgemaskine som lever af at folk bruger den, og derfor også ønsker at give brugerne de bedste søgeresultater. Så det handler i grove træk om at levere noget godt og relevant indhold til sin målgruppe, som Google gladelig vil anbefale, og levere det på en måde, så det er nemt for Google at forstå og navigere i. Gør man det, holder man sig gode venner med Google, og det belønner Google med mere online synlighed.

En kontinuerlig proces

Det er vigtigt at forstå hvordan Google tænker, men det er også vigtigt at forstå, at Google hele tiden ændrer i den tankegang. Google udvikler hele tiden den måde, som den vurderer hvor god og relevant en hjemmeside er. Samtidig er der konkurrencen fra andre virksomheder, hvis produkt ligner dit eget. Hvis de søgemaskineoptimerer deres hjemmesider, kan du risikere, at de overhaler dig i søgeresultaterne. Derfor kan man desværre ikke bare erobre førstepladsen for et givent søgeord, og så forvente at beholde den førsteplads.

SEO er altså noget som man bør arbejde kontinuerligt med.

close-up-code-coding-160107-minGRAY-min

Man hva’ koster det?

At svare på hvad SEO koster er omtrent lige så kompliceret, som at svare på hvad en bil koster. Der er rigtig mange faktorer som spiller ind – bl.a. hjemmesidens udgangspunkt og konkurrencen om søgeordene.

Hos Inplex arbejder vi i faser, i stedet for i et givent antal timer. Det gør vi for bedre at kunne måle på resultater løbende, og for at sørge for at vores arbejde har den bedst mulige effekt på din hjemmesides placeringer i søgeresultaterne.

Andre Services

Strategi & rådgivning

I fællesskab udvikler vi en strategi for din online markedsføring, så at du får mest muligt ud af dit budget.

Hjemmeside & Webshop

Vi udvikler æstetiske og brugervenlige hjemmesider og webshops, som er tidssvarende i design

Online annoncering

Vi hjælper dig med at blive synlig på Google på de søgeord, som giver dig mest værdi.

Vi bruger cookies for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden.