Online annoncering

Bliver du også forfulgt?
Du kender det sikkert. Du har været på en webshop og kigget på et par sko, en ny telefon eller en helt tredje ting, og nu ser du reklamer for produktet alle steder online – på Facebook, Youtube, blogs og alle afkroge af nettet.

Bliver du også forfulgt?
Du kender det sikkert. Du har været på en webshop og kigget på et par sko, en ny telefon eller en helt tredje ting, og nu ser du reklamer for produktet alle steder online – på Facebook, Youtube, blogs og alle afkroge af nettet. Det kan somme tider blive lidt irriterende, men det er faktisk et godt eksempel på hvordan mange arbejder
med online annoncering i dag. Men hvis man arbejder rigtigt med det, kan online annoncering bidrage markant til din virksomhed, i stedet for bare at irritere dine kunder.

Pull marketing
Ved pull marketing forsøger man at ”trække” potentielle kunder ind på sin hjemmeside eller webshop, som allerede har vist en form for interesse. Det kan f.eks. være når hundeejere skal bruge nyt foder til deres kære hunde. Nogle af disse hundeejere går på Google og søger efter ’hundefoder’ eller ’fiberrigt hundefoder’ eller ’foder til labrador’. Sælger man hundefoder online, vil man naturligvis rigtig gerne findes på alle disse søgninger, så hundeejerne ender på ens egen webshop og handler deres foder der.

To former for online markedsføring
Der er mange platforme online, som man kan annoncere på, og det kan være svært at gennemskue hvilken platform man skal gå med – ofte er det et samspil mellem flere platforme som komplimenterer hinanden, der er den bedste løsning. Men hvordan sammensætter man sådan et marketing mix?
Helt grundlæggende kan man dele online annoncering op i to kategorier: pull marketing og push marketing.

Push marketing
Ved push marketing skubber man budskaber ud til potentielle kunder og forsøger at fange deres interesse.
Ligesom TV-reklamer og reklamer i avisen. Det er typisk oplagt, hvis man sælger et nyt og innovativt produkt, som ikke ret mange ved eksisterer. Hvis man har udviklet en ny thermokande, hvor man kan regulere temperaturen og holde kaffen varm i længere tid, så kan man gøre opmærksom på sit nye smarte produkt, ved at sende annoncer ud på Facebook, hvor man beskriver hvor nemt og smart det er, eller hvor man giver introrabat til de hurtige. På den måde kan man fange folks interesse og lede dem ind på en webshop, hvor de kan købe produktet.